zondag 30 december 2012

Luikse wafels

Het recept van internet:


Luikse wafels

Heerlijke traditionele Luikse wafel die liefst warm wordt gegeten.

Ingrediënten

  • 250 gram zelfrijzend bakmeel
  • 100 gram ongezouten roomboter (of margarine) op kamertemperatuur
  • 100 gram fijne kristalsuiker of rietsuiker
  • 25 milligram grote suikerkristallen
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 2 eieren
  • 100 milliliter lauwwarme melk
  • Mespuntje zout

Bereiden

  • Klop de suiker met de boter en de eieren gedurende 10 minuten.
  • Voeg de melk toe, het zout en het bakmeel en mix nog vijf minuten.
  • Het deeg moet nu vrij stroperig zijn. Is het beslag waterig voeg dan nog iets meel toe.
  • Bak de wafels drie en een halve minuut in het wafelijzer.
Mijn ervaring: een beetje meer melk bij het recept toevoegen anders wordt het mengsel wel heel dik. Ik heb gewone kristal suiker gebruikt. 10 minuten kloppen is ook iets overdreven als je een mixer gebruikt. Controleer of je wafel al bruin is ik heb ze zeker 7 minuten gebakken. Het recept is voor ongeveer 8 dikke wafels. Ik heb ze gegeten met poedersuiker maar met slagroom en kersen of gesmolten chocolade zullen ze vast ook erg lekker smaken.

Eet smakelijk!!!


13 opmerkingen:

  1. Ik zal dit recept ook eens proberen, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oef...dat ziet er heerlijk uit!
    Lekker hoor!

    Goed uiteinde gewenst! Dinaz ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  3. great !
    Greetings from Poland :)
    Katarzyna

    www.sajuki.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm!! Lijkt me ook heerlijk op oudejaarsavond ;)!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jammie dinah......leuk zo'n wafel ijzer ook
    enne tot een lief en gezellig volgend blogjaar met je...ik heb er zin in

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze zien er zo heerlijk uit!!
    Ik wens jou en je familie een fijn eindejaar!
    Liefs, Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Smakelijk!!! Prettig jaareinde. Veel voorspoed en creativiteit in 2013!

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het water komt me in de mond.
    Veel vreugde en geluk in 2013 !
    Prettig eindejaar, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mmm lekker :), zien er goed uit !

    maar smaakt voor mij het lekkerst aan zee, terwijl we op de dijk aan het wandelen zijn, moet wel net gebakken zijn en niet opgewarmd want die zijn niet goed meer vind ik.

    Moest jij eigenlijk geen oliebollen bakken vandaag :p
    Dat oliebollen bakken met oud en nieuw zou ik eigenlijk es moeten invoeren vanuit nederland want wij doen dat niet en ik vind oliebollen zaaalig:)

    Groetjes en een mooie jaarwisseling en een heel gelukkig 2013 gewenst !

    An

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hahaha, die An. Nee, oliebollen bakken doe ik alleen als we het huis vol met visite hebben, vanavond zijn we met z'n 2-en en dan kopen we een zakje bij Appie. Ff in de magnetron ;-)
      Zelf gebakken is trouwens wel veel lekkerderderder. hihihihi.
      Ik zou zeggen introduceer de oliebol geheid gaat heel belgie voor de bijl.

      een goede jaarwisseling en een gelukkig 2013 ook voor jou.

      lieve groet,dinah

      Verwijderen
    2. 't is meer de gewoonte om ze met nieuwjaar te maken die ik wil importeren :)

      Wij hebben ze vooral op kermissen en soms op een braderij ofzo, mijn dochter bakt ze wel es zelf tijdens de schoolvakanties of voor verjaardagen .

      Tja en Appie die hebben we hier ook nog niet, zit wel al rond Antwerpen dus hij komt dichter :p

      Grts
      An

      Verwijderen
  10. mmm, dat ziet er lekker uit..ik heb nog een ijzer liggen van ooit een kerstpakket...moet het toch maar weer eens doen geloof ik!Het ziet er zo lekker uit!
    Ik wens je een goede jaarwisseling en een gezond en creatief 2013 toe! leuk dat je nog steeds geniet van mijn give away! Het was toch ook maar een kleinigheidje....
    Maar vaak zijn het de kleine dingen die het hem doen....
    Lieve groet, Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.