maandag 18 juni 2012

Roekoe-koek

Samen op het bankje buiten in de zon in een melige bui. Zitten we van alles te verzinnen. Zo ook Harry die een nieuw soort koek voor de firma Bolletje weet en zegt hij: "ze krijgen de reclame er gratis bij",  want je hoort het overal om je heen. ROEKOE, Roekoe, kirde een duif. ROEKOE_KOEK zo moest  het gaan heten. We lagen beide in een deuk van het lachen. En telkens als we buiten een bakkie deden waren de duiven er ook. ROEKOE. Sterker nog ik kan geen duif meer horen zonder te denken aan roekoekoek.


Ik vond  dat ik hier iets mee moest doen en zo ontstond het plan om ROEKOE-KOEK te gaan maken. We hadden al bedacht dat het kruidkoek moest worden en iets met kokos, favoriet van Harry. Ik ben meer van het fruit en vooral van appeltaart heerlijk.... Nu waren we dit weekend even in Hengelo op de markt en daar verkochten ze kersen, 2,5 kilo voor een euro, wat een koopje. Maar al gauw weet je echt niet meer wat je met zoveel kersen moet doen. Ik heb al iets weggegeven en nog had ik te veel.

Kokos, kruidkoek en je raad het al kersen. Zie hier de geboorte van ROEKOEKOEK!!!

Ik heb voor de roekoekoek heel gemakkelijke kruidcakemix gebruikt ( o.a. te koop bij Dirk van de Broek) je hoeft alleen water toe te voegen en te mixen en klaar. De kersen ontpit je door ze doormidden te snijden ende pit eruit te wippen. Doe de mix in een cakeblik of ingevette schaal en druk de kersen in het deegmengsel. Bak  de cake af volgens de op de verpakking vermelde aanwijzingen. Na het bakken strooi je de kokos er over heen. En klaar is je ROEKOEKOEK.




Heerlijk met een schepje crème fraîche, die haalt de zure smaakt van de kersen iets terug, jammie.


4 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit, komt het ook in de winkel?
    Ha,ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meteen meneer Bolletje bellen hoor!
    En zodra het in de winkel komt even laten weten aan ons...want dan kunnen wij het ook gaan proeven!!!

    Groetjes van Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou er maar patent op aanvragen, op die roekoekoek, lachen maar hij ziet er heerlijk uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hahaha...geweldig dit, ziet er trouwens superlekker uit! Vraag me af wat er gebeurd als er kraaien zitten...dan krijgen we een recept voor kaka-cake:-)?

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.