zaterdag 25 februari 2012

Merklap



Eind vorige maand las ik op de blog van Lupineke dat ze een merklap gevonden had die de meisjes vroeger op school tijdens de handwerk les maakten. Nu ben ik van een heel andere generatie maar ook ik heb ooit eens een merklap gemaakt (niet af) maar die is verloren gegaan net zoals eigenlijk alles wat ik gemaakt heb in mijn kindertijd.

Natuurlijk kon ik het niet nalaten om een berichtje achter te laten bij Lupineke:

Hallo Lupinke, (=linkje naar blog)
Ik heb ooit ook z'n stekenlapje gemaakt maar nooit afgemaakt i.v.m. verhuizen naar een andere school. Ik ben nog niet eens zo heel erg oud 47 :-) Ik herken de steken van het eerste lapje en weet dat ik vlak voor de letters ben gestopt. Ik heb geen idee wat er met dat lapje gebeurt is maar vind het nu wel jammer dat ik het niet meer heb. Het was trouwens een erg strenge school met nog ouderwetse opvattingen in een klein dorpje in Friesland. Daarna ging ik naar een vrije school en mocht ik macramé-en heel erg hip toen in de 70 jaren. ;-) Daar is ook niets van bewaard gebleven :-(

Het verhaal en mijn belevenissen van vroeger bleven in mijn hoofd rond hangen en ik vond dat ik er iets mee moest gaan doen. Ik ben op zoek gegaan op het www naar merklappen. De mooiste creaties komen dan voorbij. Veel heel oude steken lapjes die zelfs in musea;s te bewonderen zijn. Ongelofelijk dat kleine meisjes zo gedreven bezig zijn geweest met een lapje stof.

Tja en dan kom je vanzelf eens op een link van een vereniging die de merklap een heel warm hart toedragen en zelfs merklappen verkoopt(nog wel even zelf borduren). En dat niet alleen maar ook een eigen tijdschrift uitgeeft, verenigingsdagen organiseert een heuse bibliotheek heeft en noem maar op.
Ze hebben zelf hun eigen postzegel, want je raad het al ik heb een merklap besteld.
Die kwam vandaag met de post binnen. Omdat ik iets langer moest wachten op mijn lapje kreeg ik ook nog een leuk steken foldertje.

Ik ga dit weekend maar eens een steekje wagen al zit ik me net te bedenken dat ik in mijn leven weinig geborduurd heb, ja als 8 jarige ooit in een klein dorpje in Friesland op een ouderwetse school waar je nog net niet leerde schrijven met een griffel en lei maar wel met de Aap en zijn Noot en de poes Mies. Daar heb ik wel eens een steekje durven wagen. Dit weekend ga ik het weer proberen.....wordt vervolgd.

Kan iemand mij uitleggen hoe je een kruissteek maakt???




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.