donderdag 29 december 2011

Een nieuw schilderij 2

Ik ben begonnen aan de opdracht voor een schilderij die ik nog had liggen. Niet te groot en niet te fel en iets met bloemen. Zoiets als dit maar dan anders. ( foto schilderij "bloesem" met Wessel er voor) Lekker duidelijk,, maar net genoeg, zeg maar, alle ruimte om een mooi schilderij te gaan maken.

Ik vind het vooral praktisch en mooi om op een 3D-doek te schilderen. Je kan het schilderij  dan ook van de zijkant bekijken en je hebt geen lijst nodig, die zijn vaak erg prijzig.

Het schilderij staat nu te drogen wat vrij snel gaat met acryl verf. Daar werk ik graag mee, al werk ik ook steeds vaker met olieverf of een combi daarvan.

Later zal ik het eind resultaat laten zien. Eerst het proces van niets naar een schets en een achtergrond.
en dan later de details. Hoop dat je het leuk vind om in mijn schilderkamer mee te kijken.
 
Hier naast zie je de schetstekening. Ik zet altijd vrij grof het geheel op en schilder er dan overheen. Soms lijkt het schilderij totaal niet meer op de schets. Vervolgens zet ik de achtergrond op in kleur. Hierbij let ik op de licht inval, dat maak ik lichter en de rest krijgt een lekker kleurtje. Ik houd wel van wat kleur, dat schildert lekker en je wordt er nog vrolijk van ook.

In een schilderij werk je altijd van achter na voor. De laatst opgebrachte kleur zie je het eerst. De achtergrond, het woord zegt het al, komt dus eerst.

Hier is dat het blauw van de lucht. Lekker grof op smeren  met een flinke kwast, het hoeft nog niet zo netjes, details zijn voor veel later.

Omdat jij de schilder bent bepaal jij welke kleur je opbrengt. Het hoeft niet per se realistisch te zijn. Als jij vind dat de achtergrond paars moet zijn moet je dat zeker niet laten, dat maakt het juist zo leuk en verrassend.

Ik heb nu te maken met een opdracht gever en die dame vindt een iets realistischer geheel mooier dan dat ik er een kleurenfeestje van maak. ;-)


Hier zie je al iets meer detail. De bloemen komen te staan op een tafel in een tuin en onder de 6 zinken potjes in een draadmand ligt een oude vaatdoek met rode strepen. Aan de linker kant staat een pot met een groene plant, ik weet niet wat voor plant en omdat de plant onderdeel is van de achtergrond werk ik de plant ook niet verder uit. Weer z'n voordeel van het schilderen dat je zelf kan bepalen wat je uit wil werken.
Wel moet je rekening houden met de kijkrichting,, dzw je oog getrokken wordt naar 1 punt (kunnen ook meerdere zijn).


Ik heb de draadmand er al ingezet en de zinken bloempotjes geschilderd. Nu moet de potjes nog gevuld worden met bloemen. Daar ga ik morgen aan beginnen, want eerst moet het schilderij heel goed droog zijn om er zonder problemen over de achtergrond (die nu klaar is) te gaan schilderen.

Wordt vervolgd.
groetjes, Dinah.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.