donderdag 4 mei 2017

Restjes garen deken met Patroon en foto DIY.



Hebben jullie ook zoveel restjes garen liggen?  Nou ik wel. Zonde eigenlijk om er niet wat mee te doen. Ik zag bij Sandra van Beautiful Boardwalk  dat zij ook een restjes deken had gemaakt en dat inspireerde mij om ook eens wat resten weg te gaan werken. Want oh wat heb ik toch veel halve bollen liggen en het is toch jammer om er niks mee te doen.


Ik heb daarvoor een erg leuk patroon gevonden en die wil ik met jullie delen. Het patroon heet The Catherine Wave. Voor deze deken heb je wel wat grotere restbollen nodig omdat je heen er weer haakt net zo breed als je deken wordt anders krijg je geen golven of ribbels of zigzag.. :-)

Toer 1:
Pak je eerste rest garen erbij we gaan beginnen...
Je begint met het haken van een rij lossen zolang als jij wilt als het maar door 6 kan delen. Je haakt nog 2 lossen. Keer je werk en dan haak je in de 2de losse een vaste. 
sla 2 steken over en haak inde volgende steek 7 stokjes.  sla weer 2 steken over en haak een vaste in de volgende steek. 2 steken overslaan en in de 3de steek haak je 7 stokjes, sla 2 steken over en in de 3de steek een vaste. dit herhaal je tot het eind.  Je eindigt met een vaste. 
We gaan van kleur veranderen, het makkelijkste is dat je de draad door de lus haalt en af knipt. 

toer2

Toer 2: 
Hecht een nieuwe kleur aan met een halve vaste. Haak 3 lossen. Nu gaan we stokjes haken in de volgende 3 steken maar we laten de laatste steek van elke stokje op de haaknaald staan. Haal de draad door alle stokjes en haak een vaste om de stokjes bij elkaar te trekken en nog 2 lossen, haak een vaste in de 4de steek en haak weer 2 lossen Nu gaan we hetzelfde doen maar dan 8 x een stokje waar je de laatste steek van op de haaknaald laat staan. Haal de draad door de 8 lussen en haak een losse om de stokjes bij elkaar te houden en 2 lossen haak in de volgende steek een vaste en begin weer met 2 lossen Herhaal dit tot het eind. De laatste lus haal je door 5 steken. Haak een losse en keer je werk.

toer3

Toer 3:
Haak 1 vaste in dezelfde losse die je net gemaakt hebt. Je haakt nu in de vaste van de vorige toer 7 stokjes. (zelfde als toer 1) haak een vaste in de losse van de vorige toer waar de stokjes gebundeld zijn. (kijk ook even naar de foto's) dit herhaal je tot het eind. Dus in de vaste van de vorige toer haak je 7 stokjes en in de losse van de gebundelde stokjes haak je een vaste. Zo krijg je de golf beweging. 

Je eerste golf is nu klaar. Hecht deze kleur af en pak een volgende rest bol en hecht die weer aan. Je haakt de hele deken verder in toer 2 en 3.
De eerste toeren zijn misschien iets lastig maar als je de slag te pakken hebt gaat het als vanzelf. 


Mijn deken is nog niet klaar en ik haak dan ook lekker nog even door. Ik wil er zeker nog een mooie effen rand om heen haken om er een geheel van te maken want het wordt wel erg bont zo..... maar eerst nog wat meer restjes verwerken..

Wat doe jij met je restjes garen?





10 opmerkingen:

  1. Mooi, Dinah! En bij deze steek is 't ook mooi een dichte deken!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha ha ik ben ook een dekentje van restjes aan het maken wel ander patroon. leuk die van jou

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is dat toch een leuk idee, alle restjes weg en uiteindelijk hou je een prachtige deken over! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind je deken leuk hoor.., maar zelf kies ik niet voor zoveel kleurtjes bij elkaar. Daarom gebruik ik vaak restjes garen voor poppenkleertjes of ik haak er granny squares van die naar een goed doel gaan. Ze maken er dan weer dekentjes van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is dat toch leuk om restjes te ruimen en er dan ook nog iets leuks van te maken.
    Het is een mooi patroon. Maar niet echt voor het opschieten denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi fleurig geheel. Een mooie manier om restjes te verwerken. En de leuke steek geeft het een mooi speels effect.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Volgens mij heb ik nooit genoeg restjes om er echt een hele deken van te maken. Ik heb ook altijd restjes in allerlei verschillende soorten garen, dus dat gaat niet echt goed samen. Ik maak dan nog wel eens wat kleine projectje van restjes (een rammelaar of een poppenvestje oid). Van garen dat wel bij elkaar kan haak ik granny's die ik dan wel tot een (baby)dekentje of kussen verwerk. Voor een goed doel ofzo

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie wordt dat! Ik ken de Catherine Wheel, maar wist niet dat er ook een Wave-variant was, dankjewel voor de tip!
    Gaaf dat ik je heb mogen inspireren voor dit moois, kan niet wachten op het vervolg!
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is een erg leuk patroon. Ik ben aardig door mijn restjes heen, maar er komt vanzelf weer bij ;)
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey Dinah,
    Wat een mooie deken. Heel gaaf. Leuk om de restjes op te maken.
    Fijne zondag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.