dinsdag 3 september 2013

Hopkrans maken.

Onderweg van de manege naar huis zag ik in de gemeentestruiken hop groeien. Ik kon het niet laten om wat mee naar huis te nemen om daar een krans van te maken.

Wat je nodig hebt is:

  • ijzerdraad groen
  • een tang
  • oasekrans,
  • hop
Bij de Action had ik een krans gekocht met oase die maak je nat en van het ijzerdraad maak je krammetjes om de hop vast te zetten. Je knipt de hop af en laat er een klein steeltje aan zitten. Die steek je in de oase en om de hop goed te verdelen gebruik je de krammen om de slierten vast te zetten.


 Alle benodigdheden bij elkaar.
 Maak alvast een ophanghaak van ijzerdraad.
 Zelf krammetjes maken van ijzerdraad.
 Slierten vast steken met de krammen
 De hele krans vol steken en je krans is klaar. 
Eventueel kun je nog een stik oid aan de krans vast maken maar ik vind het naturel het mooist.

Je hopkrans ophangen met lint of touw en genieten.



24 opmerkingen:

  1. O, wat een leuke krans. Super!Je hebt de krans nat gemaakt, hoe lang blijft ie mooi denk je?

    Ga ook eens kijken of er hop bij mij in de buurt te vinden is!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee!! Ik geloof dat hop ook wel goed in kan drogen. Maar ik denk dat de krans zeker 4 weken kan blijven hangen...

      Verwijderen
  2. Heel mooi! Hopelijk kun je er nog heel lang van genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi! Wij hebben heel veel hop in onze tuin, vind het zó mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw...mooi geworden zeg.....Al een beetje herfst....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind ze zalig en gezellig mooi,
    hopelijk droogt ze in om er in de herfst
    ook volop van te genieten!
    Ik ben stiekem een beetje jaloers van je krans.
    Nog een gezellige avond,
    lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie krans is dat! En het staat zo gezellig hè..
    Maar wat heb je nu toch op het glas van je voordeur? Het lijkt plastic...
    Of zie ik iets wat er niet is?

    grtjs, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is isolatiefolie,,,het moet de kou tegen houden in de winter... :-/Geef gelijk toe dat het er niet uit ziet maar het hielp wel....een beetje..
      Ik ga het nog vervangen door iets anders...

      Verwijderen
  7. ooooh waanzinnig mooi nu nog op zoek naar hop want mijn kleine hopplantje geeft nog geen bellen...
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel voor de handleiding!!

    Goedele

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oh wat een mooie krans las in de gauwigheid hoop krans, nou vooe mij is er hoop en hop weet ik te staan :)
    Laat je hem zo dan ook drogen of geef je hem water ???

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb je dat mooi gemaakt Dinah en met wat geluk heb je daar nog lang plezier van want de hop kun je mooi in laten drogen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hop, iedereen op zoek naar hop. Zeker na het zien van zo'n leuke krans. en idd hop droogt heel mooi. Net als hortensia's. Kun je ook zo'n leuke krans van maken. Hihi, ik krijg zin om ook een krans te maken. Nu de materialen nog. EN DE TIJD. Haha.

    Lieve bloggroetjes Pétra.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij ons in de gemeenteplantsoenen helaas geen hop.
    Heb het een poosje in de tuin gehad. Maar had zo nu en dan het idee dat het me aan zou vallen als ik in de tuin kwam. Zo hard groeit het. Maar zulke mooie bloemen als jij hebt gebruikt heb ik nooit aan mijn struik gehad.
    Dat droogt zo echt mooi in/op,
    Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hahahaha, aangevallen door je eigen hopplant,,, ik zie het al helemaal voor me.. ;-)

      Verwijderen
  13. Wow prachtig meis!!! Dat staat me toch leuk!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat mooi geworden! Hmm, ik weet hier nog wel een hop-struik, maar ik heb niet het lef om er iets af te halen. Maar misschien kan ik iemand anders zo ver krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi is dat hop zeg...en staat heel mooi aan je voordeur.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi gedaan!
    Waar is die gemeente tuin ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie krans heb je gemaakt, er zitten prachtige bloemen in, zulke mooie hop wil ik ook wel tegenkomen.
    Groet Willemina.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.