donderdag 15 augustus 2013

Twente deel 2

Herman Finkers zei het al in een van zijn shows. 
"Het stoplicht springt op rood en het stoplicht springt op groen in Twente is altijd wat te doen.."
Hij zei eigenlijk Almelo maar ik heb er Twente van gemaakt om je te wijzen op deze website met 
Er is heus veel meer te doen.
Nog meer leuks vind je hier.

Toen ik in Twente kwam wonen en nog niet geheel ingeburgert was ;-) 
ving ik in een gesprek wel eens iets op van "los hoes"
Ik had geen idee wat het was. 
Het gaat over een boerderij en niet een gewone maar een los huis.
Zegt je nog niks maar het is eigenlijk een grote ruimte waar alles plaats vind.
Je woont, wast, slaapt, kookt en dat te midden van al je vee.
Hier vertellen ze er meer over.
Tegenwoordig gebruiken ze de term "los hoes" wat open huis betekend ook voor een open dag.
Los is dus open. Twentenaren of Tukkers zeggen dan ook doe het raam eens los!!! Wat ik dan wel weer heel erg grappig vond... haal de schroevendraaier maar. hahahaha.

 Hier boven zie je een tekening  van het loshoes en hoe ze daar leefden. Met voorin het woongedeelte en daarachter de stallen. Zie het schema hier onder.

 Het LOS HOES met hier de schuurdeur.

 

 Binnen in het los hoes met het woongedeelte, de bedstedes oude klok en boven aan de balken hangt het vlees te drogen. De kinderstoel en het vuur/kook gedeelte ,zonder schoorsteen, allemaal dichtbij elkaar.
De open ruimte tussen de stallen en het woongedeelte noemen ze "de deel".
Het was het werkgedeelte van de boerderij.
Het wasgedeelte dichtbij de buitendeur waar de put staat. 
Ik heb een zeepklopper in mijn hand. Een enorme theezeef met een stuk zeep er in om een sopje te maken. 
Buiten was een kruiden/bloemen tuin en de put.

 


 En heel veel bijen.

 Een bijenstal met bloemenweide.. 

 Hieronder het los hoes vanaf  het woongedeelte gezien met kleine raampjes. 
Boven de put had je een enorme hefboom om water te putten.

 

 Los hoes woonzijde
 Een schuurtje met hout opslag.

Het viel mij op dat mijn huis in dezelfde kleuren geschilderd is ;-)
Op de boerderij staat een gevel of stiepelteken van hout. 

Dit vond ik daar over:
Op vele daken van oude boerderijen zijn houten geveltekens bevestigd. Het zijn symbolen die voortkomen uit het katholieke of protestantse geloof of uit de oude volks geloven. Oorspronkelijk had het teken de functie om bescherming en zegen te geven aan huis en have en aan de bewoners. In vroegere tijden,, toen veel natuurverschijnselen nog onbegrepen waren, werd de mens immers voortdurend door boze machten bedreigd. Hij dacht nog dat de geesten en voorouders verantwoordelijk waren misoogsten en veeziekten en zelfs voor ongemakken en rampen in een mensenleven. Niet alleen de houten tekens waren behulpzaam voor voorspoed. Ook werd er een vlierstruik bij het karnhok geplant, tegen het zuur worden van de melk, en een pol huislook op het dak bracht geluk.

hier volgen de betekenissen en de plaatjes:
1. Levensboom met de drie symbolen van geloof, hoop en liefde. Hart, anker en kruis.
2. Levensboom met korenaat, zonnerad(7 gaten = 7 dagen van de week) en maanstanden met kelk en kruis.
3. Levensboom met korenaar, zonnerad en maanstanden, vervolg levensboom met bloeiende stulp.
4. Levensboom met zonnerad, maanstanden en kruis.
5. Levensboom met klek, hostie en kruis.
6. Donderbezem, als afweerteken van de boze geesten en hart van geloof met een gestoken zonnerad.
7. Donderbezem, levensboom, zonnerad.
8. Levensboom, korenaren, maanstanden met gestoken zonnerad.
9. In een kleinere uitvoering als in 8.
10. Het Twentse Ros met ontstaan levensboom en hart, kelk en kruis alsmede bloeiende tulp.
11. Het Twentse Ros in een grotere uitvoering.
12. Gaostok (wandelstok). Zo gevormd door de wilde kamperfoelie

Hier een website met fietsroutes langs heilige huisjes: kerken, volksgeloof, kapellen,e.a..

Deel 3 nog een andere boerderij en werkplaats en nog meer over Twente.


10 opmerkingen:

  1. ik zou wel kunnen vertoeven hoor in zo een los hoes ha ha

    wat heb je er weer leuke uitleg en linken bijgedaan

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja net als jenneke haha zou ik daar ook wel kunnen wonen. lekker praktisch, gelijkvloers. Mooie foto's en leuk van die geveltekens !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat prachtig weer.
    En die plaatjes met nummers onderaan herken ik. Wij hadden thuis vroeger volgens mij ook zo'n ding in het hout hangen. Maar ik weet niet meer welke, ik zou denken aan nr 8 of 9 maar dat durf ik zeker niet met zekerheid te zeggen.
    Heerlijk die verhalen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vaak maken ze die geveltekens op besteling en kun je kiezen welke tekens je mooi vind, dus zeg maar de bezem en het hart en de paarden en het kruis, bv.

      Verwijderen
  4. Lijkt me wel wat zo een los hoes :)
    Gezellig met de hele beestenbende hihihi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In de zomer lijkt het me leuk maar met winterdag brrrrrrr wat zullen die mensen het koud hebben gehad. Je moet ook niet allegies voor stof zijn ;-) Maar voor die tijd was het wel een flinke boerderij lijkt me...leuk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit bij jullie in de buurt ben geweest. Maar nu kan ik toch fijn meegenieten van het mooie twente.

    Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou wie weet kom je na mijn Twente verhaal eens deze kant op. We hebben hele leuke en mooie huisjes om in te verblijven.

      Verwijderen
  7. ooooh, daar zou ik zo intrekken hoor!
    Heerlijk wonen lijkt me dat !

    Ik heb weer genoten van je prachtige blog! thanxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. het lijkt wel of je me steeds in mijn kindertijd brengt ahahah ik herken hier zoveel van.. al ben ik dan in rotterdam geboren!!!
    en ik stond dagelijks in een stal vroeger.. dus nee .. ik zou niet graag samen met de dieren in 1 kamer willen wonen.. het stinkt verschrikkelijk naar poep en urine!!.. er zijn altijd hopen vliegen!!!
    maar met de kou valt het juist erg mee.. koeienstal was altijd bloedheet.. ondanks dat het niet verwarmd was.. gewoon van al die warme koeielijven!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.