donderdag 6 september 2012

Lampenkap bekleden, Deel 2 de kap.

Deel 2 de kap bekleden.

Ik ben al heel wat wijzer geworden als het gaat om het bekleden van een kap. Als je het nog nooit eerder gedaan hebt dan weet je al snel wat je de volgende keer anders gaat doen.

TIP: Als eerste kwam ik er achter dat 2 cm naadtoeslag erg krap is, dus liever 3 cm. Als je de randen van de stof naar binnen wilt vouwen voor een mooiere afwerking, later meer hier over.

De stof ga ik vastmaken aan het frame met dubbelzijdig tape. De tape heb ik precies langs de rand van het ingestreken patroon rand geplakt.

TIP 2: gebruik tape die de juiste breedte heeft. (naadtoeslag =3 cm, 1 cm omvouwen voor een mooie afwerking, dan heb je tape nodig van 2 cm) zie schema hieronder.....

Op de foto hieronder is de naad toeslag wat groter dan kun je de naad naar binnen vouwen en is het gelijk mooi afgewerkt.
Het tape plak je aan de boven en aan de onderkant.

Aan één zijkant die dezelfde naad toeslag heeft plak de tape op de omgeslagen naadtoeslag zo dicht mogelijk bij de rand. Hiermee sluit je straks de ring aan de zijkant, van boven naar beneden.
Let op: De tape is zo plakkerig dat je snel kreukels krijgt in de stof. Eenmaal vast wil het er ook bijna niet meer eraf.

Plak de bovenrand op het frame. Ik deed het als volgt: Ik heb het folie van de tape aan de bovenkant verwijderd en plakte ik de tape tegen de boven rand van het frame. Na helemaal rond te zijn gegaan plakte ik de overgebleven stof (de naad toeslag) rond het frame naar binnen.

Aan de onderkant doe je hetzelfde alleen zorg je er dan voor dat de stof gelijk opgespannen wordt door er even flink aan te trekken.
Bij mij ziet het er nu lekker slordig uit.... ahummmm. door mijn tips zal dat bij jullie niet zo zijn.

De rand moet nog gesloten worden en dat doe je door het folie van de tape los te maken en te plakken op het andere stuk stof van 4 cm. Wel goed aan trekken. Daarna zet je het laatste boven stukjes vast. 

Nu is je kap bekleed met stof en ga je de kap verder  afwerken.
Ik moet de binnenkant ook gaan afwerken en daa rheb ik nog afwerkband voor nodig. Dus wat ga ik vanmiddag doen??? Naar de fourniturenzaak voor afwerkband lint en textiel lijm.

Klein tipje nog: meet eerst even hoeveel lint je moet halen?? Neem een klein stukje stof mee naar de winkel, dat zoekt een stuk prettiger naar de juiste kleur.

Deel 3 de afwerking en het eind resultaat.



6 opmerkingen:

  1. je geeft echt duidelijke tips hoor!!
    lieve groet jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ach ik zie hiernaast give away's staan, ik heb er ook 1 lopen mocht je zin hebben wees welkom
      http://creaties-jenneke.blogspot.nl/2012/08/creations-and-stuff-2e-give-away.html

      Verwijderen
  2. Leuk dinah ga ik zeker doen met mijn lampenkap boven de tafel die is wel aan vernieuwing toe heb het vroeger wel gedaan maar ja stappenplan komt goed van pas Gr. ,morgen weer photochallange leuk hoor Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo benieuwd...hoe zal ie zijn geworden????

    Groetjes, Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er komt nog een deel 3 en 4. Moet eerst de binnenkant afwerken van mijn kap. Daarna het eindresultaat..... Ik denk dat ik de voet moet schilderen... Even geduld nog.... Morgen de photo Challenge, ook spannend...

    Groetjes, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een ontzettend goede tips! Dank je wel! Ben ook benieuwd naar hoe jouw lampenkap er uiteindelijk uit komt te zien :)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.