woensdag 5 september 2012

Lampenkap bekleden. Deel 1

Weet je nog dat ik naar de kringloop winkel terug ging omdat ik niet kon slapen omdat ik de lamp die ik zo mooi vond niet had mee genomen. En hij stond er nog de volgende dag, O, wat was ik blij.
Ik zou die lamp op gaan knappen en een nieuwe look geven. Daar kwam helemaal niets van terecht omdat andere karweitjes veel belangrijker waren en natuurlijk de vakantie niet te vergeten....

Ik ben nu wel begonnen met de lamp op te knappen. Ik heb stof gehaald en verf en ik ben begonnen met het slopen van de lampenkap. Oef wat een stof kwam daar vanaf. Links zie je de lampenkap en voet zoals het was en rechts heb ik de lampenkap ontdaan van zijn stofje en de voet geschuurd. Ik vind de voet zo ook erg mooi en twijfel nog of ik de voet ga schilderen.

 
De lampenkap bekleden.
Deel 1 maken van het patroon.
 
 
Als de lampenkap schoon is en je wilt hem gaan bekleden dan moet je eerst een patroon maken. Dit deed ik als volgt:
Neem een stuk patroonpapier ( bij gebrek hieraan kun je ook kranten aan elkaar plakken). Op het frame plak je een stukje afplakband aan de boven kant en aan de onderkant. Handig is het om dit bij een tussenstuk te doen. Leg de lampenkap op het papier en teken op het afplakband af waar je begint. 
zie de foto.
Deze twee streepjes zijn je begin en eindpunt. Wat je nu doet is het frame steeds een klein beetje naar voren rollen en met een potlood teken je de onderkant en bovenkant af.  Let daarbij wel op dat je het frame niet verschuift.
Dit doe je tot je bij de twee streepjes bent die je op het afplak band hebt gezet. Je bent nu de lampenkap helemaal rond geweest en hebt een patroon van de lampenkap.
Handig is het als je iemand hebt die je helpt met het aftekenen i.v.m. het verschuiven van het frame of het patroon papier vast houdt zoals Wessel hier doet.
Als je het patroon uit knipt heb je zo iets als hier onder. Hangt ook een beetje af van de vorm van je lampenkap.
Het patroon speld je vast op je stof, let op de stof is enkel.
Na het vastspelden heb ik het patroon afgetekend met textiel potlood, 2cm rondom en aan 1 zijkant 4 cm voor de naad. Heb je een vaste hand of heb je veel ervaring met het knippen van stof dan hoeft dat niet. Ik deed het wel voor de zekerheid.
Vervolgens knip je het patroon met de naad toeslag uit de stof.
Misschien heel omslachtig maar ik wil graag de naad omslag gevouwen hebben  zodat ik als het patroon van de stof komt ik heel goed kan zien waar de stof om het frame van de lampenkap komt. Dus heb ik de naden omgespeld en de naad in de stof gestreken.

De stof is nu klaar om verder verwerkt te worden. Het is nu ook tijd om je stof verder te bewerken als je dat graag wilt met verf, stempels of  applicaties, dat laat ik aan jouw creativiteit over. Als de kap klaar is kun je ook nog kleine versieringen aanbrengen.
 
Nog wat tips:
Gebruik stevige stof en strijk de kreukels uit de stof voor je het patroon er op speld. Je kunt de randen van de stof afwerken om rafelen tegen te gaan. Was de stof niet want de stof heeft meestal een extra laagje waardoor het stevig blijft.
 
Tot zover het 1ste deel van de workshop Lampenkap bekleden.
In  deel 2 gaan we de het frame bekleden.
 
 
 

9 opmerkingen:

  1. Leuheuk! *Gaat vast klaar zitten voor deel 2* :-)
    Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handig! Dank je wel voor het stappenplan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat duidelijk uitgelegd en wat een leuke foto's
    lieve groet jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gezellig zo'n lampen kappen cursus on line...ha,ha!
    Je legt het heel goed uit trouwens hoor, en iedereen zit nu vast al klaar voor deel 2!
    Ik vind je lampvoet, ook zo geschuurd, zo als hij bij mij, op mijn scherm komt...al helemaal mooi zo...ben je er zelf inmiddels al uit? wel/niet schilderen?

    Een fijne avond, en groetjes Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, Marianne ik het weet het nog niet.... Ik laat het afhangen van de kap, als die klaar is dan weet ik of ik nog moet schilderen of niet. Ik ga vanavond weer verder met de kap.
      Het is voor mij ook de eerste keer dat ik dit doe en misschien wordt het wel helemaal niks ;-) we zullen zien.

      Groetjes,dinah

      Verwijderen
  5. O wat een leuke uitleg..ben nu wel heel benieuwd hoe het verder gaat..

    BeantwoordenVerwijderen

  6. Wanneer komt het vervolg? of is dit er al en waar kan ik dit vinden? bedankt voor dit deel. groetjes, petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,

      Er zijn 4 delen: helemaal naar beneden scrollen daar zie je labels als je daar tussen kijkt zie je ze alle 4 delen Maar om het je gemakkelijk te maken heb ik hier het linkje : http://dinahcreatief.blogspot.nl/search/label/lampenkap%20bekleden

      Lieve groet,dinah

      Verwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.